Thursday 11 August 2011

5 Kerajaan Negeri dah umum nak bayar bonus, Kuala Lumpur bila lagi?

Hai, Goodmorning. Happy Thursday ols.

Alhamdulillah, doa aku dan kawan-kawan yang membaca entry ini  akhirnya dimakbulkan. Walaupun bukan 2 bulan, tapi at least separuh gaji tu pun dah syukur. Boleh lah kita semua guna untuk belanja Hari Raya Aidilfitri nanti. Yer dok? Hehe

Tapi ada lagi berita yang lagi menarik. Petang semalam sebelum balik kerja, aku sempat lah baca news di Bernama.com. 3 Kerajaan Negeri umum nak bagi bonus kepada penjawat awam mereka. Bonus separuh gaji. 3 Negeri yang bertuah adalah Kelantan, Terengganu dan Pahang.

Tapi bila aku dengar berita semalam, dah 5 Kerajaan Negeri rupanya umum nak bagi bonus kepada penjawat awam mereka. 2 negeri bertambah!! Mak aih, best nya..

Tetiba rasa happy pulak dengar sebab kerajaan negeri pun prihatin nak kasik bonus. Best lah kepada sapa-sapa yang kerja di Kelantan, Terengganu, Pahang, Perak dan Negeri Sembilan. Kiranya mereka dapat gaji penuh lah untuk raya ni.



Gaji penuh + 2x bonus (Bonus yang PM umum +bonus kerajaan negeri umum) = Double Gaji!!!!!



Alhamdulillah, rezeki di tahun 2011. Yer dok?


Tapi sekarang ni aku duk pikir-pikir, Kuala Lumpur bila lagi nak umum bonus ni? Tak mau ikut jejak 5 Kerajaan Negeri ni ker? Hahaha.



p/s: Datuk Seri Ahmad Said, boleh tak bagi juga bonus kepada penjawat awam anak Terengganu yang bekerja di Kuala Lumpur? Please * sambil buat muka kesian *

p/s/s: Cubalah bersyukur sket. Aih. Bagi betis nak peha. Lempang ni kang. Hehe


= = = = = = = = = =



KUALA TERENGGANU, 10 Ogos (Bernama) -- Kerajaan Terengganu, Pahang, Kelantan, Perak dan Negeri Sembilan merupakan lima kerajaan negeri yang setakat ini mengumumkan keputusan untuk mengikut langkah kerajaan pusat membayar bonus setengah bulan gaji kepada penjawat awam pada bulan ini.

"Kalau kerajaan pusat beri bonus, kita pun akan bagi sebagaimana jumlah yang dibayar kepada penjawat awam," kata Menteri Besar Terengganu Datuk Ahmad Said.

Katanya ia melibatkan 20,000 penjawat awam termasuk pekerja badan berkanun.

Ahmad berkata bayaran itu melibatkan peruntukan RM10 juta.

Di KUANTAN, Menteri Besar Datuk Seri Adnan Yaakob berkata pembayaran bonus di melibatkan 12,570 penjawat awam di negeri itu.

Adnan menolak dakwaan sesetengah pihak kononnya pemberian bonus itu satu pembaziran sebaliknya ia bagi menghargai sumbangan dan dedikasi penjawat awam dalam membangunkan negara.

Di KOTA BAHARU, kerajaan negeri Kelantan akan turut membayar bonus setengah bulan gaji kepada 6,000 penjawat awamnya serta bayaran khas RM500 untuk para persara.

Pengerusi Jawatankuasa Perancangan Ekonomi, Kewangan dan Kebajikan Negeri, Datuk Husam Musa berkata kerajaan Kelantan akan menanggung kos RM5 juta bagi membiayai pembayaran itu.

Langkah itu diharapkan dapat meringankan beban kakitangan kerajaan negeri bagi membuat persediaan menyambut hari raya Aidilfitri tahun ini, katanya kepada pemberita selepas mesyuarat mingguan Exco Kerajaan Negeri Rabu.

Husam berkata mesyuarat itu turut meluluskan cadangan menswastakan projek pembinaan lebuh raya Kuala Krai-Kota Baharu sejauh 69 kilometer dengan kos RM1.4 bilion.

Di IPOH, kerajaan negeri Perak hari ini juga mengumumkan keputusan mengikut langkah kerajaan pusat membayar bonus setengah bulan gaji kepada penjawat awam pada bulan ini.

Menteri Besar Datuk Seri Dr Zambry Abdul Kadir berkata kerajaan negeri menyambut baik pengumuman yang dibuat Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak pada Isnin lepas.

Beliau berkata bayaran itu melibatkan peruntukan RM6.5 juta.

Di SEREMBAN, Menteri Besar Datuk Seri Mohamad Hasan mengumumkan pemberian bonus setengah bulan kepada 4,800 pegawai dan kakitangan yang berkhidmat dengan kerajaan negeri Negeri Sembilan.

"Semua kakitangan termasuk yang berkhidmat dengan agensi milik kerajaan negeri akan menikmati bonus itu. Kita juga akan minta pihak berkuasa tempatan untuk memberikan bonus kepada kakitangan mereka," katanya.

Katanya pemberian bonus itu menyebabkan kerajaan negeri mengeluarkan belanja sebanyak RM4.8 juta.



-- BERNAMA 

= = = = = = = = = =


Gambar ihsan: Google



Thanks awak sudi jengah dan baca!!!

7 comments:

  1. tahniah lahh pada kakitangan kerajaan .. huhuh akak nie kerja swasta , x nampak cam adaaa punn huhuhuh

    ReplyDelete
  2. akak..
    alhamdulillah, saya syukur sebab walaupun saya badan berkanun, tapi saya dapat jugak. Isnin ni dapat. hehe

    ReplyDelete
  3. lya, sbb tu ramai berebut2 nak kerja gomen skrg... saya badan berkanun jer, bukan sepenuhnya gomen tapi alhamdulillah, dapat jugak...

    ReplyDelete
  4. ok laa tu dpt stgh bulan pon janji dpt..
    dpt byk2 pun bukang nyer nok blanje org ni..uhuk uhuk sedih.. kita plak nak kene belanja dier.. uhuk uhukkk sedih lg :P

    ReplyDelete
  5. amboi... memperli ker ni? pukul kang...

    ReplyDelete
  6. ehem

    ai dah tinggal link

    nnt kalu sudi

    follow ai plak eh

    ^_^

    maceh

    ReplyDelete

Tinggal Jejak